Griep voorkomen

  • Geplaatst op
  • Door Daan
  • 0
Griep voorkomen

De R zit nu alweer voor de derde maand op rij in de maand. En dat merken we. Het zal je vast wel zijn opgevallen dat veel meer mensen om je heen aan het snotteren, snuffen, hoesten en niezen zijn. De griep maakt zichzelf weer kenbaar.

Wat is de griep?
De griep komt van het influenzavirus, de griep wordt ook wel influenza genoemd. Elke winter krijgt 1 op de 10 mensen de griep. Het virus zit in druppeltjes lichamelijke vloeistoffen zoals speeksel, snot en slijm. Hierdoor verplaatst het zich makkelijk via de lucht of handen naar een ander. En doordat het virus evolueert kan je het elk jaar opnieuw krijgen.
 

Je kan je flink ziek voelen van de griep. Denk hierbij aan hoge koorts, koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn over je hele lichaam. Meestal voel je je binnen een week wel weer een beetje mens, maar het kan een aantal weken duren voordat je weer helemaal de oude bent.




Kan je de griep helemaal voorkomen? Nee want het is een virus, je komt er hoe dan ook mee in aanraking. Zij het doordat een van je lieftallige medepassagiers op je hoest of doordat je een deurklink aanraakt die eerder al besmet is door iemand anders. Het virus draagt zich over via de lucht in minuscule waterdruppels. Sommige mensen hebben een betere weerstand ertegen dan anderen. De één is maar een week geveld door de griep waar de ander weer een aantal weken uit de running is. En zelfs de griepprik maakt je niet immuun voor de griep aangezien het virus zich elke keer weer verder ontwikkelt. Daarnaast zijn aan een griepprik kosten verbonden, tenzij je tot een risicogroep behoort.


Aantal dingen om besmettingskans te kunnen verkleinen:

- Raak zo min mogelijk je neus en mond aan.
- Bedek je neus en mond als je moet hoesten of niezen, het liefst met de holte van je elleboog
- Gebruik bij voorkeur papieren zakdoekjes en gooi deze weg na één keer gebruik.
- Was regelmatig uw handen met water en zeep
- Zorg dat je via je voeding voldoende vitamine A en C binnen krijgt.
- Zoek de buitenlucht en zon op voor een extra dosis vitamine D, dit gaat ook vermoeidheid tegen
- Ventileer regelmatig je woon/werk omgeving
- Zorg dat je goed uitgerust bent
- Neem Echinacea in
- Neem zo min mogelijk suikerrijke producten in, met name witte suiker (oftwel tafelsuiker).
- Indien mogelijk ontsmet met enige regelmaat je oordopjes, telefoon en andere kleine dingen die je altijd   bij je hebt en onbewust aanraakt. 

Je hebt de griep al, hoe kom je er het snelst vanaf?
- Ziek goed uit, luister naar je lichaam
- Drink voldoende met name verse vruchten/groentesappen, kruidenthee en water.
- Trek warme kleren aan, zorg er vooral voor dat je warme voeten hebt
- Zorg voor goede persoonlijke hygiëne, was regelmatig je handen en poets meerdere keren per dag je       tanden.
- Vermijd sigarettenrook, dit zorgt er alleen maar voor dat je slijmvliezen geïrriteerd raken en dat verlengt   je ziekteduur alleen maar.
- Neem weinig  tot geen eiwitrijke producten en/of dierlijke vetten tot je.

Er wordt gezegd dat voorkomen beter is dan genezen. En ik geloof met de griep dat dit zeker zo is. Als je al een keer een goede griep of verkoudheid te pakken hebt gehad dan weet je precies wat ik bedoel. Dus zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht en was regelmatig je handen. Een tube handen desinfecteer in je tas of broekzak kan ook geen kwaad.


 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Reageren
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
J&S | Algemene voorwaarden | Privacy statement
Copyright © 2016-2017